فواید انجیر


در قرآن کریم از انجیر تعریف شده حتی به آن قسم خورده شده است این کلام آسمانی ارزش انجیر را نشان می‌دهد، بسیاری از مادران صبح‌ها به فرزندانشان انجیر می‌دهند تا باهوش شوند چه بسیار کسانی هستند که در زمستان انجیر را خیسانیده و برای اشتها به کودکان می‌خورانند.
دانش پزشکی به همه این مطالب صحه می‌گذارد و این واقعیت را از نظر علمی تایید می‌کند که انجیر میوه باارزش و از لحاظ تأمین سلامتی برای همه ضروری است.
وجود مقداری زیادی فسفر این حقیقت را نشان می‌دهد که انجیر در پرورش هوش و حافظه بسیار مؤثر است.
سرشار بودن انجیر از پتاسیم تأمین‌کننده سلامتی کودکان ضعیف و کم خون و بی‌اشتها می‌باشد.
داشتن مقدار معتنابهی آهن و کلسیم نشان می دهد این میوه بهشتی چقدر غنی و چقدر می تواند در وجود آدمی ثمربخش باشد. وقتی بدانیم که گذشته از مواد زندگی و حیاتی انجیر به مقدار کافی دارای ویتامین آ - ب - پ پ - ب 6 و ویتامین ث می باشد آن وقت توجه پیدا خواهیم کرد که چرا در کتاب آسمانی ما این میوه این قدر مورد تجلیل قرار گرفته است.
خوشبختانه همه کس می تواند از این میوه بهشتی استفاده نماید حتی بیماران مبتلا به دیابت و مرض قند.

حال که به مقداری از خواص این میوه ثمربخش از نظر طبی پی بردیم به خواص آن از نظر روایات نظر خوانندگان را جلب می نماییم
عن ابی الحسن الرضا علیه السلام قال: التین یذهب بالبخر و یشد العظم و ینبت الشعر و یذهب بالداء و لا یحتاج معه الی دواء: و قال التین اشبه شی ء بنبات الجنة.
امام رضا علیه السلام فرمود
انجیر رطوبت بدن را از بین می برد و استخوان را محکم نموده و مو بر بدن می رویاند و درد رابرد و با وجود انجیر نیازی به دارو نیست.
و امام رضا علیه السلام فرمود
درخت انجیر شبیه ترین گیاهان به گیاهان بهشتی است.
عن محمد بن عرفة قال کنت بخراسان ایام الرضا علیه السلام و المامون فقلت للرضا علیه السلام یا ابن رسول الله ما تقول فی أکل التین فقال هو جید للقولنج فکلوه.

عرف گفت: در دوره امام رضا علیه السلام و مامون در خراسان بودم پس به امام رضا علیه السلام عرض کردم: ای فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم درباره خوردن انجیر چه می فرمایید؟ 
پس آن حضرت فرمود
برای قولنج، خوب است پس بخورید.
قال امیرالمومنین علیه السلام: علیکم باکل التین فانه نافع للقولنج و اقلوا من اکل السمک فان اکله یذبل البدن و یکثر البلغم و یغلظ النفس.
امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود:
خوردن انجیر بر شما لازم است چونکه برای درد قولنج سودمند است و ماهی کمتر مصرف کنید چونکه مصرف زیاد ماهی بدن را خشک و لاغر می کند و بلغم را زیاد و خون را غلیظ می کند.
عن ابی ذر قال: أُهدی الی النبی صلی الله علیه و آله و سلم طبق علیه تین فقال لاصحابه: کلوا فلو قلت فاکهة نزلت من الجنة؟ فقلت: هذه لانه فاکهة بلا عجم فانه تقطع البواسیر و تنفع من النقرس.

أبوذر - که خدا او را رحمت کند - گفت: طبق انجیری برای پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم هدیه آورده شد، آن حضرت به اصحابش فرمود
بخورید. پس اگر سوال شود چه میوه ای است که از بهشت نازل شده؟ جوب می دهم: این انجیر است چونکه میوه ای است بدون هسته. انجیر بواسیر را قطع و برای نقرس مفید و سودمند است.
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: کلوا التین الرطب و الیابس، فانه یزید فی الجماع و یقطع البواسیر و ینفع من النقرس و الابردة.

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود
انجیر تازه و خشک را بخورید چونکه قوه جماع کردن را زیاد و بواسیر را قطع و برای نقرس و ابرده مفید است.

منبع : 

نسخه های شفابخش از دیدگاه معصومین علیهم السلام

علی محمد حیدری نراقی‏ 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.